Hvad er zoneterapi for noget?

Hvad er zoneterapi? Den komplette guide (opdateret 2024)

Hvad er zoneterapi egentligt? Zoneterapi, også kendt som refleksologi er en alternativ behandlingsmetode, der har til formål at fremme din naturlige helbredelse og afslapning ved at anvende specifikke tryk på bestemte områder på fødderne, hænderne eller ørerne. Terapiformen bruger disse områder, også kendt som zoner eller reflekspunkter, fordi de alle er forbundet til forkellige organer og systemer i kroppen. Oftest starter man ud med en samtale, så man sammen kan skræddersy din personlige behandlingsplan. På denne måde sikres det at din krop håndters ud fra hvad dine behov og problemstillinger er. For på den måde at kunne genoprette dine ubalancer og give dig fornyet energi.

hvad er zoneterapi? zoneterapi punkter

Zoneterapi er en holistisk behandlingsmetode, da der tages hensyn til hele kroppen og ikke kun de synlige symptomer, som du oplever. Behandlingen kan hjælpe med at lindre smerter, øge blodcirkulationen, styrke immunforsvaret og reducere stress.

Hvordan fungerer zoneterapi?

Hos mig starter vi ofte ud med at tale om din sundhedshistorie og dine symptomer, til den grad du føler dig komfortabel. Dernæst vil jeg identificere de relevante zoner/reflekspunkter, der skal behandles. Zoneterapi foregår ved tryk og massage på de relevante zoner på enten dine fødder eller dit ansigt. Dette kan gøres med hænderne, fingre eller endda specialdesignede redskaber. Massagen vil have en positiv indvirkning på nerveenderne og stimulerer derved blodgennemstrømningen og lymfesystemet i de tilknyttede organer.

japansk lifting

Hvordan foregår selve zoneterapibehandlingen?

Gratis uforpligtende forsamtale

Zoneterapi består af lette, kontrollerede masserne tryk på bestemte zoneterapi punkter under dine fødder eller på dit ansigt. Altså som en form for behagelig massage. Hvert punkt har en relation til forskellige organer og kropsdele i kroppen. Ved at stimulere disse punkter aktiverer man kroppens selvhelbredende evner, som er med til at afhjælpe og give positiv indvirkning på både fysiske og psykiske ubalancer.

Zoneterapi hos mig varer enten 25 eller 55 minutter. Under selve behandlinge vil du ligge helt behageligt og aflappet på briksen, hvor jeg vil anbefale af du bare blunder hen. Dog hvis du gerne vil være vågen, er dette også helt okay. Du skal intet selv medbringe, udover selvfølgelig dig selv og være klar til fuldstændig afslapning. Behandlingsforløbet varierer meget fra person til person og mange oplever forbedring efter blot et par sessioner.

Hvis du søger efter en kvalificeret statsautoriseret zoneterapeut i Århus eller Skanderborg, book da tid hos mig i dag.

kolik

Hvad er zoneterapi godt for?

Zoneterapi er gavnligt for en lang række forskellige smerter og problematikker, herunder:

• Mavesmerter og fordøjelsesproblemer
  • Kolik
  • Stress og angst
  • Migræne og hovedpine
  • Graviditetsgener og fertilitetsproblemer
  • Rygsmerter og andre muskel- og ledsmerter
  • Menstruationsproblemer
  • Søvnproblemer og søvnforstyrrelser
  • Astma og allergier
  • Forbedre cirkulationen
  • Styrk immunsystemet
  • Hormonelle ubalancer (som overgangsalderen)
  • Inflammationer
  • og meget mere
hvad er zoneterapi? zoneterapi punkter
meridian massage

Med zoneterapi, får du fornyet energi, mere overskud, færre spændinger og smerter, glade fødder, hvilket medfører til en gladere krop. Zoneterapi er ikke kun forbeholdt dem som allerede har problemer med helbredet, men det er også til dig som har et ønske om at gøre noget godt for dig selv, ved at forebygge og bevare et langt og sundt liv.

Hvad er zoneterapi også: Ingen henvisning og få tilskud

zoneterapi punkter

Zoneterapi og refleksologi betragtes som former for alternativ behandling og er en del af det bredere felt af kropsterapi. Disse behandlinger fungerer godt sammen med det traditionelle sundhedsvæsen.

Hos mig vil du blive set og hørt for den du er, og det du kommer med – ingen kassetænkning her. Derudover behøver du igen henvisning for at booke tid og dertil kan du faktisk få tilskud til zoneterapi. Til zoneterapi kan du få akupunktur til kun 10 kr. ekstra.

Hvor populært af zoneterapi?

Zoneterapi er en af de mest populær alternative behandlingsformer i Danmark, sammen med massage, akupunktur og osteopati. I 2017 havde 1,3 mio dansker prøvet en form for alternative behandling.

Kræftens bekæmpelse fortæller at flere patienter får zoneterapi for smertelindring, afslapning og for at dæmpe angst.

Faktisk viser det sig at zoneterapi er den form for behandling jordemødre, sundhedsplejerske og sygeplejerske oftest bruger på de danske sygehuse. Danskerne opfordrer faktisk sygehusene til at de skal begynde at tilbyde alternativ behandling, på samme måde som operationer og andet hjælp.

Hvad er zoneterapi?

Men alt dette giver også god mening, det er fødderne der bliver udsat for mest i løbet af en dag, samtidig med at de får mindst mulig kærlighed. Problemer omkring dine fødder kan forplante sig til resten af kroppen, såsom knæ eller hofte problemer.

Dårlig pleje af fødder kan give problemer, hvorfor ikke forebygge det inden det skulle opstå?

Zoneterapiens historie kort fortalt

Hvad er zoneterapi?

Zoneterapi´s historie er svær at spore tilbage til dens oprindelse, idet der er fundet tegn på zoneterapi helt tilbage til 2330 f.Kr. i lande som Egypten, Indien og Kina. Det siges dog at den moderne form for zoneterapi er udarbejdet af amerikaneren William H. Fritzgerald, MD (doctor of medicine) i 1917. Han bliver ofte referet til som the father of reflexology. Hvad han fandt var at tryk på forskellige kropsligezoner havde en sammenhæng med andre zoner af kroppen. Princippet er at kroppen er opdelt i 10 vandrette zoner – 5 på bagsiden og 5 på forsiden af kroppen. Hver zone repræsenterer specifikke organer og systemer, og ved at stimulere disse punkter, aktiver man kroppens naturlige helbredelsesmekanismer og genopretter energibalancen. Dr. Shelby Riley udviklede videre på Dr. Fritzgerald arbejde ved at inddele kroppen i forskellige områder som et slags kort. Herefter fandt Eunice Ingham, som var Dr. Rileys fysioterapeut ud af at fødder er det mest følsomme og modtagelig område for zoneterapi.